کولینگ تاور یا برج خنک کننده چیست ؟

 برج خنک کننده یا کولینگ تاور ( Hybrid cooling tower ) وظیفه خنک کردن آب در گردش کندانسور سیستم های تهویه مطبوع، فرآیند های صنعتی   پالایشگاه ها ، نیروگاه ها  ، کارخانه ها و صنایع مختلف را براساس روش انتقال حرارت بر عهده دارد.

 در حقیقت کولینگ تاور یا برج خنک کننده نوعی مبدل حرارتی است که با برقراری تماس بین آب و هوا باعث خنک شدن آب گرم می شود. از این رو، به طور متداول برای دفع گرما از سیستم های تبرید، تهویه مطبوع و فرآیند صنعتی از برج خنک کننده استفاده می شود.

از برج خنک‌کن در سیستم خنک‌کاری واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمیایی و سایر واحدهای شیمیایی مشابه، نیروگاه‌های حرارتی و سیستم‌های اچ‌وی‌ای‌سی برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده می‌شود. دسته‌بندی برج‌های خنک‌کن بر اساس نوع تماس هوا با آب صورت می‌گیرد.

از نظر ابعاد و اندازه، کولینگ ها در مدل‌های کوچک پشت‌بامی برای ساختمان‌های مسکونی تا سازه‌هایی غول‌پیکر  که ارتفاع‌شان در حدود دویست متر و قطرشان در حدود یک‌صد متر می‌رسد، وجود دارند

برج خنک کننده هیبریدی هیبریکول ( Hybrid cooling tower ) بهترین جایگزین برای برج های خنک کننده قدیمی می باشد که با صرفه جویی مصرف آب تا 90 درصد و استفاده از تکنولوژی روز دنیا ، بهترین انتخاب برای صنایع مختلف می باشد.

 

تکنولوژی کولینگ تاور هیبرید ( برج خنک کننده هیبریدی ) هیبریکول با استفاده از هوش مصنوعی و سنسورهای حساس دما و رطوبت قادر است در مقایسه با سیستم کولینگ تر تا 90 درصد صرفه جویی آب را داشته باشد. سیستم ارتقاء یافته این دستگاه با عنوان ICCW  قادر است این میزان صرفه جویی را به 100 درصد برساند.

کاهش مصرف برق

کاهش مصرف برق

تکنولوژی هیبریکول با تنظیمات دقیق و کنترل لحظه ای مصرف برق، کاهش قابل توجهی در مصرف برق سالیانه سیستم به همراه دارد.

کاهش مصرف آب

کاهش مصرف آب

با استفاده از تکنولوژی هیبریکول مصرف آب فرآیندی کارخانه به صفر رسیده و هزینه های مصرف آب کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

کاهش هزینه بهره برداری

کاهش هزینه بهره برداری

با استفاده از تکنولوژی هیبریکول نیازی به مبدل حرارتی واسط و پمپ سیرکولاسیون بزرگ نمی باشد.